Izvestiya of Saratov University.

Earth Sciences

ISSN 1819-7663 (Print)
ISSN 2542-1921 (Online)


Full text:
(downloads: 18)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
911.375.64

Spatial Aspects and Principles of the Transformation of the Cultural Space of the City (on the Example of Saratov)

Autors: 
Preobrazhenskiy Yuriy Vladimirovich, Saratov State University
Makarceva Lyudmila V., Saratov State University
Abstract: 

The spatial aspects of the formation of cultural space of the city according to the scheme «point-line-area» were examined. The main cultural line of Saratov was considered, some potential lines were revealed. The principles of formation of cultural space of the city were proposed. The role of citizens in maintaining a cultural space was examined.

Reference: 

1. Орлова Е. В. Культурное пространство : определение, специфика, структура // Аналитика культурологии. 2010. № 15. С. 42–53.

2. Фадеева И. Е. Метасимволика культурных пространств : локальный текст в измерении цивилизационной семиотики // Человек. Культура. Образование. 2012. № 6. С. 73–88.

3. Гонтарева А. Е. Возрождение городских пространств посредством культурных проектов // Альтернативы регионального развития. 2011. № 2 (2). С. 23–30.

4. Пешеходные туристические линии Перми. URL: http:// lines.perm.ru/ (дата обращения: 11.10.2017).

5. Терехин С. О. Века и камни : (Памятники архитектуры Саратовской области). Саратов : Приволж. кн. изд-во, 1990. 152 с.

6. Лядова А. А., Преображенский Ю. В. Развитие квестиндустрии в России : пространственные аспекты // Вестн. ТвГУ. Сер. География и геоэкология. 2017. № 2. С. 81–92

7. Преображенский Ю. В. Аттрактивность регионов и городов Поволжского экономического района // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Науки о Земле. 2016. Т. 16, вып. 2. С. 72–77.

8. Макарцева Л. В., Щеглов Д. М. Туристический потенциал Саратовской области и условия его реализации // Изв. Алт. отд-ния Русского Географического Общества. 2014. № 35. С. 86–89.

9. Терентьева О. В., Лощева Д. Ю., Щеглов Д. М. Выявление потенциальных туристских брендов как элемент позиционирования территории (на примере города Саратова и Саратовской области) // Изв. Сарат. ун-та. Нов. сер. Сер. Науки о Земле. 2015. Т. 15, вып. 1. С. 24–27.