Izvestiya of Saratov University.

Earth Sciences

ISSN 1819-7663 (Print)
ISSN 2542-1921 (Online)


For citation:

Volkov S. A., Merkushev S. A., Tarantin M. R. Territorial barriers in urban environments: Conceptualisation of the term and assessment methodology (case study of the central area of Perm). Izvestiya of Saratov University. Earth Sciences, 2025, vol. 25, iss. 1, pp. 30-39. DOI: 10.18500/1819-7663-2025-25-1-30-39, EDN: IITOWX

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 24)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
911.375.53
EDN: 
IITOWX

Territorial barriers in urban environments: Conceptualisation of the term and assessment methodology (case study of the central area of Perm)

Autors: 
Volkov Stanislav Andreevich, Perm State University
Merkushev Sergey A., Perm State University
Tarantin Mikhail Romanovich, Perm State University
Abstract: 

Introduction. This study focuses on the examination of territorial barriers in urban environments. It analyses the main types of barriers, their role in the spatial development of the city, and their impact on the formation of socio-economic interactions. Data and Methods. A methodology for calculating the permeability coefficient of territorial barriers has been developed. This methodology is based on a combination of objective criteria (accessibility, traversability) and subjective evaluations (type of crossing, accessibility, isolation, type of surface, surface quality). Results and Discussion. The methodology was tested using segments of the boundary of the central area of Perm. Calculations confirmed the highest permeability of contact boundaries, which primarily serve as nominal demarcation lines. Restrictive and divisive boundary segments show varying degrees of barrier effects depending on the level of infrastructural development. Problematic segments are characteristic of zones with changing functions. Conclusions. The proposed methodology allowed for a more objective characterisation of boundary types, clarification of their functional features, and the development of recommendations for altering specific boundary segments. For instance, segments near Chernyaevsky Forest Park and the Solovyov Garden were recommended to be designated as contact boundaries.

Reference: 
  1. Меркушев С. А. Пассажирское железнодорожное сообщение и аттрактивность внешних зон российских городов-миллионеров // Вестник Удмуртского университета. Серия Биология. Науки о Земле. 2021. Т. 31, № 1. С. 97–110. https://doi.org/10.35634/2412-9518-2021-31-1-97-110, EDN: DPDXCW
  2. Subbotina T. V., Merckushev S. A., Karabatov V. А., Kochetkova L. Yu. Феномен границ большого центра города-миллионера: Пермская специфика // Science and Global Challenges of the 21st Century – Innovations and Technologies in Interdisciplinary Applications. 2023. Vol. 622. P. 391–399. https://doi.org/10.1007/978-3-031-28086-3_32, EDN: NXWKFD
  3. Волков С. А., Иванова М. Б., Тарантин М. Р. Особо охраняемые природные территории в контексте городского планирования города Перми: функции и проблемы // Московский экономический журнал. 2023. Т. 8, № 11. URL: https://qje.su/ru/nauka/issue/4628/view#issue-rubrics. https://doi.org/10.55186/2413046X_2023_8_11_593, EDN: PKGJTM
  4. Камкин Г. Г. Барьерность городской среды и ее количественная оценка (на примере Москвы) // Известия Российской академии наук. Серия географическая. 2020. № 1. С. 27–36. https://doi.org/10.31857/S2587556620010094, EDN: ISLVYB
  5. Камкин Г. Г. Влияние барьерности на формирование и развитие транспортного каркаса города (на примере юго-запада Москвы) // Региональные исследования. 2020. № 4 (70). С. 72–81. https://doi.org/10.5922/1994-5280-2020-4-6, EDN: LTPZCS
  6. Тархов С. А. Транспортная проницаемость границ // Региональные исследования. 2022. № 3 (77). С. 71– 89. https://doi.org/10.5922/1994-5280-2022-3-7, EDN: LOQTWI
  7. Каганский В. Л. Ситуация границы и логико-семиотические типы границ // Международный журнал исследований культуры. 2015. № 4 (21). С. 5–27. EDN: VWOJFD
  8. Анимица Е. Г., Шарыгин М. Д. Феномен территориальной границы // Географический вестник. 2007. № 1–2 (5–6). С. 5–10. EDN: NDARDD
  9. Преображенский Ю. В. Районы Нижнего Новгорода и Перми: особенности восприятия жителями // Географический вестник. 2019. № 1 (28). С. 33–41. https://doi.org/10.17072/2079-7877-2019-1-33-41, EDN: PSLCHR 
  10. Карлова Е. В., Харченко С. В. О связи географических границ городских вернакулярных районов с природными рубежами (на примере крупных городов Центральной России) // Региональные исследования. 2014. № 2 (44). С. 112–123. EDN: SILFCZ
  11. Пузанов К. А. Стереотипы внутригородских районов // Вестник Московского университета. Серия 5 : География. 2012. Т. 5, № 2. С. 13–18. EDN: PAOSVB
  12. Карлова Е. В., Зюзин П. В. Локальные сообщества жителей в условиях транспортных городских барьеров // Вестник Московского университета. Серия 5: География. 2014. № 5. С. 36–41. EDN: TFLQDZ
  13. Шувалов В. Е. Пограничность и трансграничность как понятия теоретической лимологии // Трансграничные территории Центральной Азии и сопредельных регионов: возможности и проблемы сотрудничества : в 2 ч. : материалы Международной научно-практической конференции. Самарканд : Самаркандский государственный университет, 2022. Ч. 2. С. 177–181.
  14. Гейл Я. Города для людей. М. : Альпина Паблишер, 2012. 276 с.
  15. Малахов С. А., Бусел Ю. К. Историческая среда как прототип новой городской типологии // Градостроительство и архитектура. 2022. Т. 12, № 4. С. 129–141. https://doi.org/10.17673/Vestnik.2022.04.16, EDN: JODWQB
  16. Туманик Г. Н., Колпакова М. Р. Транспортное и пешеходное движение как основа поиска структурных построений городского каркаса // Градостроительство. 2013. № 5 (27). С. 35–38. EDN: RGZATH
  17. ИА «В городе N» // Большинство опрошенных нижегородцев предпочитают подземные переходы надземным. URL: https://www.vgoroden.ru/novosti/bolshinstvo-oproshennyh-nizhegorodcev-pr... (дата обращения: 05.09.2024).
  18. Линник Т. М., Боронина В. С., Галаева О. В. Дорожно-транспортная аварийность в Российской Федерации за 12 месяцев 2018 года. Информационно-аналитический обзор. М. : ФКУ «НЦ БДД МВД России», 2018. С. 18. URL: https://journal.tinkoff.ru/media/obzor-statdtp.pdf (дата обращения: 05.09.2024).
  19. СП 59.13330.2016. Доступность зданий и сооружений для маломобильных групп населения. URL: https://www.mos.ru/upload/documents/files/3107/SP59133302016Dostypnostzd... (дата обращения: 20.11.2024).
  20. СП 52.13330.2016. Естественное и искусственное освещение. URL: https://kola.rosavtodor.gov.ru/storage/app/media/kola/uploaded-files/08-... (дата обращения: 20.11.2024).
  21. Евтюков С. А. Влияние факторов на сцепные качества покрытий автомобильных дорог // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 3. С. 97. EDN: PAAEAZ
  22. Подготовительный комитет Конференции Организации Объединенных Наций по жилью и устойчивому городскому развитию (Хабитат III). Третья сессия. Сурабая, Индонезия, 25–27 июля 2016 года. URL: https://www.un.org/sustainabledevelopment/ru/habitat3/ (дата обращения: 05.11.2024).
  23. Недоступность // Городские проекты Ильи Варламова и Максима Каца. URL: https://varlamov.me/2014/GP/Nedostupnost.pdf (дата обращения: 05.09.2024).
  24. Енин Д. В. Доступность переходов для инвалидов и маломобильных групп населения на дорогах общего пользования // Доступная среда. 2018. URL: https://dsrubikon.ru/ds82-89/ (дата обращения: 05.09.2024).
  25. Шарыгин М. Д. Социально-экономические регионы: проблемы познания и организации // Шарыгин М. Д. Избранные труды. Пермь : Пермский государственный национальный исследовательский университет, 2018. С. 276–280.
  26. Карабатов В. А., Меркушев С. А. Делимитация больших центров российских городов-миллионеров: значение, подходы, первые результаты на примере Перми // Пространственная организация общества: теория, методология, практика : сборник материалов I Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, посвященной памяти профессора Михаила Дмитриевича Шарыгина. Пермь : Пермский государственный национальный исследовательский университет, 2023. С. 199–204. EDN: FPPLBX
  27. Волков С. А., Тарантин М. Р. Ретроспективный анализ формирования системы микрорайонов города Перми // Московский экономический журнал. 2024. № 11. С. 434–457. https://doi.org/10.55186/24-13046X_2024_9_11_443, EDN: PHOTRB
  28. Козлова В. Ю. История горнозаводской цивилизации в Перми, её трансформация и следы в современном городе // Индустриальное наследие как ресурс для развития. Варианты стратегий. 300+ : материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Нижний Тагил : Муниципальное казенное учреждение культуры «Нижнетагильский музей-заповедник “Горнозаводской Урал”», 2020. С. 101–106. EDN: IWONLJ
  29. Козлова В. Ю. Развитие горнозаводской цивилизации от Александра I до Александра II на примере Мотовилихинского завода // Визуальная антропология – 2022. Исторический город: актуализация прошлого в перспективе будущего : материалы IV Международной научной конференции. Великий Новгород : Новгородский государственный университет имени Ярослава Мудрого, 2022. С. 100–106. https://doi.org/10.34680/visant-2022-100-106, EDN: SNCRMG
  30. Меркушев С. А. Пешеходно-променадные каркасы больших центров городов-миллионеров России : монография. Пермь : Пермский государственный национальный исследовательский университет, 2023. 137 с. 
Received: 
24.11.2024
Accepted: 
19.12.2024
Published: 
28.02.2025