Izvestiya of Saratov University.

Earth Sciences

ISSN 1819-7663 (Print)
ISSN 2542-1921 (Online)


Full text:
(downloads: 24)
Language: 
Russian
Heading: 
Article type: 
Article
UDC: 
911.3:332.14
EDN: 
KBZVAI

Changes in transport use in Russian urban and rural settlements of different population sizes over the period 2014–2022

Autors: 
Krylov Petr Mikhailovich, State University of Education
Abstract: 

The aim of the study is to examine the dynamics of transport use and transport service in urban and rural settlements of Russia with different population sizes in 2014–2022. The hypothesis of the study is that the dynamics of transport use and transport service in rural settlements repeats the dynamics of transport use and transport service in urban settlements with a certain time delay. With the general growth of transport use, there is a continuing growth in the use of personal passenger cars (including motorbikes) with a simultaneous decrease in the use of public transport. Gradually decreasing differences between urban and rural settlements have been revealed for most of the comparable indicators. In many cases the studied indicators for rural settlements change along the same trajectory (with the same dynamics) as the indicators for urban settlements, with a lag of several years. Transport use and transport services for men and women also tend to approach the same values in all types of settlements. A general pattern is observed: as the population density of a settlement increases, the problems of transport service of the population decrease.

Reference: 
  1. Сидоров В. П., Ситников П. Ю. Транспортная доступность как показатель рациональной организации работы городского пассажирского транспорта // Вестник Удмуртского университета. Серия Биология. Науки о Земле. 2017. Т. 27, № 4. С. 547–553. EDN: YLUMMO
  2. Крылов П. М. Транспортная уязвимость населения России в начале XXI в. // Известия Российской академии наук. Серия географическая. 2012. № 1. С. 26–35. EDN: OWJNVP
  3. Савельева Е. О. Изменение транспортного поведения населения как способ достижения устойчивой мобильности в российских городах // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Прикладная экология. Урбанистика. 2021. № 1. С. 5–18. https://doi.org/10.15593/2409-5125/2021.01.01, EDN: NHPBNB
  4. Агуреев И. Е., Ахромешин А. В. Обоснование выбора теоретического аппарата для описания транспортного поведения жителей города (мегаполиса) // Вестник Сибирского государственного автомобильно-дорожного университета. 2021. Т. 18, № 6. С. 746–758. https://doi.org/10.26518/2071-7296-2021-18-6-746-758, EDN: KPSSET
  5. Михеева Т. В., Алексанян Л. С. Обеспечение транспортной доступности сельских населенных пунктов: механизмы стимулирования и меры поддержки // Научный вестник автомобильного транспорта. 2022. № 3. С. 39–46. EDN: MEMYVM
  6. О Транспортной стратегии Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года: распоряжение Правительства РФ от 27.11.2021 № 3363-р. URL: http://government.ru/news/43948/ (дата обращения: 25.07.2023).
  7. Об утверждении комплексного плана модернизации и расширения магистральной инфраструктуры на период до 2024 года: распоряжение Правительства РФ от 30.09.2018 № 2101-р (ред. от 24.06.2023). URL: http://government.ru/docs/34297/ (дата обращения: 25.07.2023).
  8. Об утверждении схемы территориального планирования Российской Федерации в области федерального транспорта (железнодорожного, воздушного, морского, внутреннего водного транспорта) и автомобильных дорог федерального значения: распоряжение Правительства РФ от 19.03.2013 № 384-р (ред. от 10.04.2023). URL: http://government.ru/docs/all/86739/ (дата обращения: 25.07.2023).
  9. Требушкова И. Е., Полякова Н. О. Географический анализ государственной политики на железнодорожном транспорте России // Географическая среда и живые системы. 2021. № 1. С. 110–130. https://doi.org/10.18384/2712-7621-2021-1-110-130, EDN: UGHUPZ
  10. Крылов П. М. Транспортно-географические особенности условий жизни населения городов и регионов России // Вестник Удмуртского университета. Серия Биология. Науки о Земле. 2019. Т. 29, № 4. С. 515– 524. https://doi.org/10.35634/2412-9518-2019-29-4-515-524, EDN: DWEQRY
  11. Арустамов Э. А., Волкова И. Н., Крылов П. М. Проблемы транспортной обеспеченности и качества транспортного обслуживания городских населенных пунктов России различной людности // Вестник евразийской науки. 2020. Т. 12, № 6. С. 6. https://doi.org/10.15862/07ECVN620, EDN: SXGHWY
  12. Комплексное наблюдение условий жизни населения. 2014 г. URL: https://gks.ru/free_doc/new_site/KOUZ14/survey0/index.html (дата обращения: 20.07.2023).
  13. Комплексное наблюдение условий жизни населения. 2016 г. URL: https://gks.ru/free_doc/new_site/KOUZ16/index.html (дата обращения: 20.07.2023). 14. Комплексное наблюдение условий жизни населения. 2018 г. URL: https://gks.ru/free_doc/new_site/KOUZ18/index.html (дата обращения: 20.07.2023).
  14. Комплексное наблюдение условий жизни населения. 2020 г. URL: https://gks.ru/free_doc/new_site/GKS_KOUZH-2020/index.html (дата обращения: 20.07.2023).
  15. Комплексное наблюдение условий жизни населения. 2022 г. URL: https://gks.ru/free_doc/new_site/GKS_KOUZH_2022/index.html (дата обращения: 20.07.2023).
Received: 
20.08.2023
Accepted: 
18.10.2023
Published: 
25.12.2023